تامین برخی از قطعات موتورهای دیزلی سنگین با توجه به جنس آلیاژی محدود آن‌ها و تکنولوژی بسیار گران قیمت برای دسترسی به ساخت قطعات ( برای مثال میلنگ های با طول 7 متر به بالا) از دو الی سه کشور در دنیا تامین می‌شود. این قطعات در یک موتور دیزلی سنگین به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌شود. ولی حساسیت و درجه کاربرد بسیار بالا را در موتورها به خود اختصاص داده اند. (برای مثال سیستم‌های سوخت‌رسانی پیشرفته Common Rail و توربو شارژها با دورهای بسیار بالا و سیستم‌های فرمان دهنده گاورنر را می‌توان اضافه کرد.)


با این وجود هر کشوری که بتواند دانش فنی در طراحی موتورهای دیزلی سنگین را کسب کند برای ساخت قطعات در وحله اول امکان تاسیس کارخانجات و ایجاد تکنولوژی ساخت قطعات ذکر شده در سطوح بالا را در دستور کار خود قرار نخواهند داد ( گواه این مسئله آمار گرفته شده از سه کشور تولید کننده میل لنگ با ابعاد ذکر شده است به‌عنوان مثال شرکت سازنده میل لنگ دیزلی سنگین بنام الفینک در آلمان سالیانه از 80 درصد تولیدکنندگان موتورهای دیزلی سنگین سفارش ساخت می گیرد.) شرکت دسا که به‌عنوان یازدهمین تولید‌کننده موتورهای دیزلی سنگین در دنیا شناخته شده است نیز از این روند در ابتدا استفاده کرده است و سیاست تامین از خارج از کشور را برای قطعات یاد شده در دستور کار خود قرارداده است.


البته رسیدن به خود کفائی و عدم وابستگی به کشورهای خارج همواره به‌عنوان سیاست کلان در بخش تامین قطعات در دستور کار شرکت دسا است و امید اینکه مثال ذکر شده برای میل لنگ در داخل کشور ساخته شود دور از انتظار نخواهد بود.


شرکت دسا در مسير چشم انداز ترسيمي، همواره سعي در توانمندسازي زنجيره تامين قطعات موتور دیزل سنگین را داشته است. لذا اين شركت با ايجاد تعامل بيشتر با قطعه‌سازان مطرح داخلي و خارجي قادر به تامین و ساخت قطعات زیر با کمترین زمان و هزينه و با بهترین كيفيت می‌باشد.


مجموعه خنک‌کاری موتور، قطعات استاندارد موتور، مجموعه روان‌کاری موتور، مجموعه اگزوز و هوا، مجموعه سوخت، قطعات جانبی موتور، تشتک روغن موتور، چرخ‌دنده‌های موتور، مجموعه فلایویل، مجموعه پیستون، مجموعه اهرم‌بندی، مجموعه میل‌ لنگ، مجموعه توربو شارژر، مجموعه میل بادامک، بدنه و قاب نردبانی، مجموعه سرسیلندر، ترموستات روغن، خنک‌کن روغن ، فیلتر(صافی) روغن، فیلتر(صافی) سوخت، مجموعه یاتاقان‌ها، اورینگ، شیر تنظیم روغن، پمپ آب، روغن و سوخت، مجموعه شاتون، آستری (لاینر)، مجموعه لوله‌های آب و روغن، سپر حرارتی، سامانه سوخت‌رسانی و مدیریت هوشمند.


ساخت و تولید قطعات و مجموعه‌ها در داخل کشور نیاز به دو زیر ساخت دارد. یکی سخت افزار که شامل تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات است ودیگری نرم افزار که مهم‌ترین بخش آن تسلط به دانش فنی و فناوری تولید با کیفیت و استاندارد جهانی است.


در ایران معمولا سخت‌افزار لازم برای تولید قطعات وجود دارد ولی متاسفانه فرآیندهای ساخت و تولید متداول در صنایع در سطحی نیست که بتواند محصولی با کیفیت مورد قبول در سطح جهانی به بازار عرضه کند. شرکت دسا طی تعاملی که با برخی قطعه‌سازان تخصصی داشته است، موفق شده بخش اعظمی از قطعات کلیدی موتور را در داخل کشور تولید کند.