در راستای دستیابی به نخستین نمونه از موتور گازسوز سنگین 12 سیلندر ملی در داخل کشور، واحد طراحی و توسعه موتور شرکت دسا با تکیه بر توانمندیها و ظرفیتهای موجود در این واحد و علیرغم تمام مخاطرات و ریسکهای انجام این پروژه نظر به سطح فناوری بهکار گرفته شده در این موتورها نسبت به موتورهای دیزلی مرسوم و با توجه به عدم تجربه قبلی در داخل کشور در این سطح، در این راه و بدون بهرهگیری از مشاور خارجی قدم برداشته و در گام اول، انجام پروژه را با کمترین تغییرات در ساختار موتور دیزل موجود در دستور کار قرار داد.
در ابتدای پروژه پس از مقایسه مشخصات موتور دیزل و همچنین مراجع روز دنیا درخصوص موتورهای گازسوز، تغییرات زمانبندی دریچه هوا و دود به عنوان امری ضروری و غیرقابل انکار جهت دستیابی به مشخصات هدف درنظر گرفته شد.
در ابتدای پروژه پس از مقایسه مشخصات موتور دیزل و همچنین مراجع روز دنیا درخصوص موتورهای گازسوز، تغییرات زمانبندی دریچه هوا و دود بهعنوان امری ضروری و غیرقابل انکار جهت دستیابی به مشخصات هدف درنظر گرفته شد.
از اینرو در مرحله اول هدف از شبیه سازی موتور گازسوز د87 حصول زمانبندی بهینه از حیث عملکردی و ایمنی شد که در نهایت مشخصات ارائه شده در جدول 1 بهعنوان مناسبترین زمانبندی از حیث عملکرد، طراحی و ایمنی انتخاب گردید. این مشخصات پس از بررسی زمانبندیهای مختلف بهصورت مدلسازی و درنظر گرفتن چالشها و اولویتهای این فاز از پروژه نهایی شد.