موتور ملی D87

اهميت موتورهاي ديزلی با توجه به توسعة روزافزون نياز بخش¬هاي مختلف به تأمين توان بيشتر و توانايي اين نوع از موتورهاي احتراق داخلي در رفع اين نياز، بر کسي پوشيده نيست. در اين ميان، موتورهاي ديزل سنگين بر اساس ماهيت عملکردي و کاربردهاي خاص خود، از اهميتي دوچندان برخوردار هستند؛ به گونه¬اي که به جرأت مي¬توان ادعا کرد، دستيابي به دانش طراحي و ساخت موتورهاي ديزل سنگين، گامي بلند در جهت حرکت به سمت صنعتي شدن هر کشور محسوب مي¬شود. بر همين اساس، دستيابي به اين دانش و بومي¬شدن اين فرايند، امکان توسعه‌ی همه جانبه‌ی کشور را در چهار عرصة دريا، راه آهن، نيروگاه¬هاي پراکنده و صنعت فراهم مي¬کند.

از سال 1383 کار پژوهش بر روی طراحی و تولید موتور دیزلی سنگین ملّی آغاز شد. شرکت صنعتی و تولیدی دیزل سنگین ایران (دسا) پس از طرّاحیِ موفّقِ موتور دیزل سنگینِ ملّی و بهره‌برداری از آن بر روی کشندة مانوری هیتاچی راه‌آهن و رونمایی نسخة دوگانه سوز موتور و کسب موفقیت در خصوص موتور گازسوزِ 12 استوانه از این خانواده، به منظور خودکفایی و بومی سازی زنجیرۀ تأمین و تولید موتورهای دیزلی گام‌های مهم و ارزنده‌ای برداشته است. در ادامة پیمودن این مسیر ارزنده، دسا موتور سنگین ملّی را برای ورود به عرصة کاربری‌های مختلف در فهرست محصولات خود قرار داده است و با ارایة یک موتور کاملاً ایرانی به صنعت حمل و نقل دریایی، آخرین حلقه از کاربری این خانواده را تکمیل می‌نماید. این موتور با توجّه به مزایایی همچون ((ایرانی بودن، خدماتِ پس از فروشِ مطمئن، برخورداری از تجهیزات و نیروی انسانی توانمند در حوزه های طراحی ، تولید و تعمیر در کشور، شیوه‌های نصب و راه‌اندازیِ ساده، عملکردِ کلّیِ اقتصادی‌تر به دلیل مصرف مخصوص سوختِ کم و همچنین در دسترس بودن قطعات یدکی)) گزینة مناسبی برای بهره‌گیری در صنایع نیروگاهی، ریلی و دریایی می‌باشد. در شرایط فعلی این موتور قادر به برآورده نمودن نیاز توانیِ 1000 تا 1150 کیلووات در سرعت‌های موتورِ 1500 تا 1800 دور بر دقیقه است.